Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Mobilitet, Stabilitet 2



Antal øvelser: 8
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Skulder- og bækkenstabilitetsmobilisering
Beskrivelse

Indtag positionen på billedet. Placer hænderne under skuldrene, fokuser på optimal vejrtrækning, og pres så kontrolleret bolden ind mod vægen, til den ønskede belastning er opnået. Herfra løftes den ene hånd langsomt og kontrolleret op, mens resten af kroppen holdes helt stille uden rotationer eller forskydninger i ryggen. Sker dette er belastningen på elastik eller bold for stort.

    Dyb squatstabilitetsmobilisering
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet. Herfra udføres optimal vejrtrækning efterfulgt af en foroverbøjning, til hænderne er placeret på en lille kasse (0-30 cm høj). Dernæst føres hoften ned til den dybeste squat, som er mulig, hvorfra hænderne føres over hovedet i mere end skulderbredde. Her holdes hænderne, mens der returneres til stående udgangsposition.

      Sidebrositups
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet. Indtag en ret position af ryggen, med bagdelen placeret så tæt på hælene som muligt. I situpet føres hoften frem til maksimal udslag, så den rette linje er fra hoved til knæ i alle plan, herfra returneres til udgangsposition. Lidt som en squatbevægelse, hvor der bøjes i knæ og hofte. Hold særlig fokus på, at øverste hofte ikke falder, så den rette linje holdes.

        Krydsstabilitet
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Hold fokus på, at anklerne er vinklet op mod knæene, og at fødderne holdes over knæhøjde, ydermere skal hoftevinklen være mindre end 90° på det ikke aktive ben. Øvelsen udføres, når optimal vejrtrækning er aktiveret. Dette gøres som en krydsbevægelse, hvor armen føres skråt ud over skulder og overkrop, mens modsatte ben føres nedefter i modsatte retning. Dette gøres så der dannes en lige linje fra hånd ned gennem kroppen via ben til foden.

          Hårdrul
          Beskrivelse

          "Indtag positionen på billedet. Knæ og modsatte albue har kontakt enten direkte eller ""gennem"" en genstand, lille foamroller el. lign. Rul så til den side, hvor knæet er oppe, ved at rotere hovedet og vægtforskyde til siden. Ved rul tilbage til rygliggende roteres hovedet modsat, og der vægtforskydes igen. Den strakte arm over hovedet kan bruges minimalt for at rotere, men optimalt skal det strakte ben og den strakte arm være afslappet. Brug optimal vejrtrækning under rullet. "

            Et ben strakt rygbro
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Knæet holdes låst med begge hænder, optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter hoften løftes til maksimal højde. Gentagelserne udføres kontrolleret og langsomt, mens der er fokus på vejrtrækningen.

              Højtknælende økse
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, mens elastikken trækkes fra strakte arme over skulderen til ud for modsatte hofte. Fatningen på elastikken er skulderbredde, og der holdes en ret linje i kroppen fra knæ til hoved i alle plan under hele øvelsen.

                Højtknælende løft
                Beskrivelse

                Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, mens elastikken trækkes skråt fra hoften til strakte arme over modsatte skulder. Fatningen på elastikken er skulderbredde, og der holdes en ret linje i kroppen fra knæ til hoved i alle plan under hele øvelsen.