Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Stabilitet 5



Antal øvelser: 8
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Hoftestabilitet
Beskrivelse

Indtag positionen på billedet, med ret linje fra hoved til hofte. Optimal vejrtrækning aktiveres. Den ene fod føres kontrolleret bagud til strakt ben og tilbage. Tæerne holder kontakt med underlaget, imens holdes hofte, ryg og skulder stabile, så der ingen bevægelse foregår, andet end bagudføringen. Der må ikke være vægtforskydning.

    Bækkenstabilitet
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet. Etabler optimal vejrtrækning, før hoften op til maksimal udslag, herfra føres knæene udad til maksimal udslag eller til hoften begynder at falde grundet manglende kontrol. Herfra føres knæene tilbage, hoften føres ned, og øvelsen starter forfra.

      Gående hold
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, før vægten placeres på strakt arm over hovedet i en sikker opsamling. Øvelsen er, at holde vægten stabil og stille under gang, mens der holdes en ret linje i kroppen i alle plan under hele øvelsen. Det er vigtigt, at øvelsen ikke starter, før der er kontrol over balancen. Husk at klemme godt om vægtens håndtag, så stabiliteten øges.

        Overhead Lunges
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, før vægten samles op i en sikker udførelse og placeres på strakt arm over hovedet. Herfra udføres en Lunges ved at lave et fremfald på det ene ben. Forsøg at opnå ca. 90° i knæene og hofte, mens der holdes en ret linje i kroppen fra hofte til hoved i alle plan under hele øvelsen. Ligeledes holdes vægten stille og skulderen nede. Husk at klemme godt om vægtens håndtag, så stabiliteten øges.

          Etbens hofterotation
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter øvelsen udføres med fokus på, at ryggen og hovedet forbliver i ret linje med bagerste ben. Øvelsen udføres med bevægelse i hoften op og ned, mens ryggen forbliver ret uden rotation. Start ikke bevægelsen, uden der er kontrol på balancen, så er det her prioriteten lægges.

            Kuffert dødløft
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter øvelsen udføres med fokus på, at vægten ikke tvinger en til rotation i ryggen. Øvelsen udføres som almindeligt dødløft, hvor bagdelen føres bagud, så bevægelsen primært sker i hoften. Knæene bøjes let undervejs, men føres ikke fremad, alt imens holdes ryggen og hovedet ret. Husk at klemme godt om vægtens håndtag så stabiliteten øges.

              Etben dødløft
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter øvelsen udføres med fokus på, at ryggen og hovedet forbliver i ret linje med bagerste ben. Modsatte hofte holdes oppe, så der ikke roteres i hoften. Øvelsen udføres med bevægelse i hoften, knæet bøjes let undervejs, men føres kun minimalt fremad. Når vægten samles op, fokuseres der særligt på, at den rette linje forbliver intakt, ligeledes uden rotation. Husk at klemme godt om vægtens håndtag, så stabiliteten øges.

                Turkish get up
                Beskrivelse

                Optimal vejrtrækning aktiveres, før vægten samles op i et rul og stemmes op på strakt arm. Øvelsen udføres fra skrå mave til albueliggende, armstem til håndstand, hoftesymmetri, rygbro, bagudføring af ben, indtagning af Lunges position og benstem til stående. Under hele øvelsen kigges der på vægten, og der klemmes hårdt om håndtaget, så der stabiliseres bedre. (Det anbefales at se Turkish get up del 1, 2 og fuld.)