Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Udstræk



Antal øvelser: 9
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Krokodilleåndedræt (optimal vejrtrækning)
Beskrivelse

Lig på maven med panden i underlaget, eller på et sammenfoldet håndklæde, hænderne placeres over hovedet.Træk vejret kontrolleret ned i maven, så det mærkes, at maven presses ned i underlaget, og ryggen løftes op i loftet.

    Flynderstræk
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet med en let bøjning i knæet på træningsbenet og foden i fuld kontakt med underlaget. Herfra føres samme knæ fremad og nedefter, for at opnå et stræk dybt i lægen. Hold strækket og brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

      Lægstræk
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet med fuld fodkontakt til underlaget og strakt knæ på træningsbenet. Herfra føres kroppen fremover, så strækket mærkes i lægbenet. Hold den lige linje i kroppen under strækket og brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

        Hasestræk
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet med strakt ryg. Herfra føres overkroppen ud over det strakte ben, imens den strakte ryg opretholdes, så strækket mærkes bagerst i låret. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

          Forreste hoftestræk
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. Med en rem el. lignende om bagerste fod, som føres op til naturligt stop. Herfra roteres overkroppen i en oprejst position ud over det forreste ben, så strækket mærkes i forreste del af hoften og øverst i låret på det bagerste ben. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs. En stol eller andet kan bruges til balancehjælp.

            Bagerste hoftestræk
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Herfra opretholdes den <90° vinkel i hoften, imens strækket findes bagerst i hoften ved at trække i vristen mens knæet presses væk. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

              Bryststræk
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Herfra holdes albuen over skulderhøjde, imens strækket i brystet findes ved at føre overkroppen mod underlaget. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

                Nakkestræk
                Beskrivelse

                Indtag positionen på billedet. Herfra holdes et let træk i hovedet, imens modsatte skulder/hånd føres nedefter. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

                  Sidestræk
                  Beskrivelse

                  Indtag positionen på billedet. Herfra sidebøjes overkroppen med armen over hovedet, imens hoften føres nedefter. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.