Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Udstræk, MET, Mobilitet



Antal øvelser: 9
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Krokodilleåndedræt (optimal vejrtrækning)
Beskrivelse

Lig på maven med panden i underlaget, eller på et sammenfoldet håndklæde, hænderne placeres over hovedet.Træk vejret kontrolleret ned i maven, så det mærkes, at maven presses ned i underlaget, og ryggen løftes op i loftet.

    Forreste kædestræk
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet. I en udånding roteres overkrop og hoved bagud, så der opnås et stræk fra vristen på det bagerste ben op gennem forsiden på benet, tværs over mave og bryst til nakke. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

      Bagerste kædestræk
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet. Herfra føres kroppen væk fra den støttende hånd, mens armen på denne holdes strakt. Hovedet roteres lige som resten af ryggen for yderligere stræk, så strækket mærkes fra nakke, tværs ned over skulder og ryg til modsatte sides balle og baglår. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

        Ben til bryst kædestræk
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Herfra roteres op med overkrop og hoved, alt imens der trækkes let i vristen, så strækket mærkes fra bryst ned over mave til forsiden af låret. Den støttende hånd kan bruges til at øge strækket. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

          Hase MET
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. Benet føres til yderste stræk, ved naturligt stop spændes der let imod modhold, ved at benet presses let mod den anvendte rem/elastik (der må ikke foregå en egentlig bevægelse). Efter 7 sek. let spænding slappes af, og i et dybt udåndingsåndedræt føres benet ind i et nyt stræk til naturligt stop. Når det nye stræk er fundet gentages seancen 3-5 gange.

            Bagerste hofte MET
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. I det yderste stræk laves der en let modspænding, hvor vristen føres væk i et modhold mod hånden på vristen. Imens holdes hofte og knæ stille. (Der må ikke foregå en egentlig bevægelse) Efter 7 sek. let spænding slappes af, og i et dybt udåndingsåndedræt føres vristen ind i et nyt stræk til naturligt stop. Når det nye stræk er fundet gentages seancen 3-5 gange.

              Bryst MET
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Albuen skal være placeret over skulderhøjden. Brystet føres til yderste stræk, ved naturlig stop spændes der let imod modhold, ved at albue/arm presses let mod den anvendte stol/skammel (der må ikke foregå en egentlig bevægelse). Efter 7 sek. let spænding slappes af, og i et dybt udåndingsåndedræt føres brystet ind i et nyt stræk til naturligt stop. Når det nye stræk er fundet gentages seancen 3-5 gange.

                Sidestræk
                Beskrivelse

                Indtag positionen på billedet. Herfra sidebøjes overkroppen med armen over hovedet, imens hoften føres nedefter. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

                  Ankelmobilisering
                  Beskrivelse

                  Indtag positionen på billedet. Knæet køres frem i maksimal yderposition, hvor det holdes og presses let yderligere, inden det returnerer til udgangsposition. Under hele øvelsen fokuseres på at holde hælen i underlaget.