Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Udstræk, MET



Antal øvelser: 9
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Diaprahmaåndedræt (optimal vejrtrækning)
Beskrivelse

Lig på ryggen med en hånd placeret oven på navlen og den anden hånd midt på brystet. Træk vejret kontrolleret ned i maven, så det mærkes, at den maveliggende hånd løftes markant op og ned, mens den brystliggende hånd ligger stille eller kun løftes meget lidt.

    Flynderstræk
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet med en let bøjning i knæet på træningsbenet og foden i fuld kontakt med underlaget. Herfra føres samme knæ fremad og nedefter, for at opnå et stræk dybt i lægen. Hold strækket og brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

      Lægstræk
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet med fuld fodkontakt til underlaget og strakt knæ på træningsbenet. Herfra føres kroppen fremover, så strækket mærkes i lægbenet. Hold den lige linje i kroppen under strækket og brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

        Hase MET
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Benet føres til yderste stræk, ved naturligt stop spændes der let imod modhold, ved at benet presses let mod den anvendte rem/elastik (der må ikke foregå en egentlig bevægelse). Efter 7 sek. let spænding slappes af, og i et dybt udåndingsåndedræt føres benet ind i et nyt stræk til naturligt stop. Når det nye stræk er fundet gentages seancen 3-5 gange.

          Forreste kædestræk
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. I en udånding roteres overkrop og hoved bagud, så der opnås et stræk fra vristen på det bagerste ben op gennem forsiden på benet, tværs over mave og bryst til nakke. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

            Bagerste kædestræk
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Herfra føres kroppen væk fra den støttende hånd, mens armen på denne holdes strakt. Hovedet roteres lige som resten af ryggen for yderligere stræk, så strækket mærkes fra nakke, tværs ned over skulder og ryg til modsatte sides balle og baglår. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.

              Bryst MET
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Albuen skal være placeret over skulderhøjden. Brystet føres til yderste stræk, ved naturlig stop spændes der let imod modhold, ved at albue/arm presses let mod den anvendte stol/skammel (der må ikke foregå en egentlig bevægelse). Efter 7 sek. let spænding slappes af, og i et dybt udåndingsåndedræt føres brystet ind i et nyt stræk til naturligt stop. Når det nye stræk er fundet gentages seancen 3-5 gange.

                Nakke MET
                Beskrivelse

                Indtag positionen på billedet. Hovedet føres til siden ved hjælp af to fingre placeret på kindbenet. Ved naturligt stop spændes der let imod modhold, ved at hovedet presses let mod fingrene (der må ikke foregå en egentlig bevægelse). Efter 7 sek. let spænding slappes af, og i et dybt udåndingsåndedræt føres hovedet ind i et nyt stræk til naturligt stop. Når det nye stræk er fundet gentages seancen 3-5 gange.

                  Sidestræk
                  Beskrivelse

                  Indtag positionen på billedet. Herfra sidebøjes overkroppen med armen over hovedet, imens hoften føres nedefter. Brug vejrtrækningen til at øge strækket undervejs.