Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Mobilitet 2



Antal øvelser: 9
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Krokodilleåndedræt (optimal vejrtrækning)
Beskrivelse

Lig på maven med panden i underlaget, eller på et sammenfoldet håndklæde, hænderne placeres over hovedet.Træk vejret kontrolleret ned i maven, så det mærkes, at maven presses ned i underlaget, og ryggen løftes op i loftet.

    Stående ankelmobilisering
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet. Mens der laves et let pres via knæene ind mod et håndklæde eller lignende, fokuseres der på en optimal vejrtrækning. Herfra føres hoften nedefter med bagerste del af kroppen i kontakt med væggen, til hælene ønsker at slippe underlaget. Hælene holdes dog i underlaget, mens positionen holdes kort, inden hoften føres op til maksimal højde, hvor hælene slipper underlaget og bagerste del af kroppen er i kontakt med væggen.

      Liggende hoftestabilitetsmobilisering med coreaktivitet
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet. Elastikken trækkes til ud for hoften, hvorefter benet langsomt og kontrolleret med fokus på optimal vejrtrækning hæves strakt til maksimal yderposition og tilbage. Under øvelsen vinkles anklerne med tæerne ned mod knæet, og det modsatte ben holdes strakt langs underlaget. Elastikken slippes og aktiveres igen mellem hver gentagelse.

        Stående hoftestabilitetsmobilisering
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Med en optimal vejrtrækning føres hænderne fra strakt over hovedet, ned til maksimal yderposition, inden der returneres. Målet er at kunne nå egne tæer. Øvelsen gentages og udføres ydermere i 3 forskellige niveauer, fra 5-7 cm høj genstand.

          Stående hofterotationsmobilisering
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. Der fokuseres på optimal vejrtrækning, så ryg og hofte stabiliseres i en ret position. Langsomt og kontrolleret bøjes det støttende ben for igen at returnere til udgangsposition.

            Stående rygstabilitetsmobilisering
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Lås hofte og ryg i en ret position. Vejrtrækningen bruges aktivt, mens der roteres langsomt til den rette side og presses let videre ved yderposition, inden der returneres. Armene holdes strakte over hovedet under hele øvelsen.

              Skulder- og bækkenstabilitetsmobilisering
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Placer hænderne under skuldrene, fokuser på optimal vejrtrækning, og pres så kontrolleret bolden ind mod vægen, til den ønskede belastning er opnået. Herfra løftes den ene hånd langsomt og kontrolleret op, mens resten af kroppen holdes helt stille uden rotationer eller forskydninger i ryggen. Sker dette er belastningen på elastik eller bold for stort.

                Liggende øvre ryg- og skuldermobilisering
                Beskrivelse

                Indtag positionen på billedet. Herfra roteres ud i yderposition med hjælp fra en aktiv vejrtrækning. Armene roteres med, så den ene arm løftes over hovedet, mens den anden løftes op i luften. Ens for begge arme er, at hænderne forsøges at strække videre fra yderposition i den retning armen peger. Her holdes de let, inden der returneres til udgangsposition.

                  Øvre ryg- og ribbensmobilisering
                  Beskrivelse

                  Indtag positionen på billedet. Herfra roteres overkroppen og hovedet i en udånding med en bred fatning om ribbensstrukturen. Under rotationen til yderposition trækkes der i ribbenene, så de mobiliseres skråt opad, inden der returneres til udgangsposition.