Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Stabilitet 4



Antal øvelser: 8
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Rygorm
Beskrivelse

Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres i fosterstilling. Herfra roteres, sidebøjes og bukkes der i ryggen, så kroppen snor sig frem og tilbage. Undgå at det kun bliver en envejsøvelse, hvor der eks. kun roteres højre om. Forsøg at holde øvelsen kørende uden for mange stop.

    Bækkenstabilitet
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet. Etabler optimal vejrtrækning, før hoften op til maksimal udslag, herfra føres knæene udad til maksimal udslag eller til hoften begynder at falde grundet manglende kontrol. Herfra føres knæene tilbage, hoften føres ned, og øvelsen starter forfra.

      Lunges med core aktivitet
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, mens elastikken trækkes nedefter fra strakte arme til ud for hoften. Herefter udføres en Lunges ved at lave et fremfald på det ene ben. Forsøg at opnå ca. 90° i knæene og hofte, mens der holdes en ret linje i kroppen fra hofte til hoved i alle plan under hele øvelsen.

        Rotations dødløft
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter øvelsen udføres med fokus på, at elastikken ikke tvinger til rotation i ryggen. Øvelsen udføres som almindeligt dødløft, hvor bagdelen føres bagud, så bevægelsen primært sker i hoften. Knæene bøjes let undervejs, men føres ikke fremad, alt imens holdes ryggen og hovedet ret evt. med hjælp fra et kosteskaft. (Kosteskaftet skal have kontakt med baghoved, skulderområde og korsben, uden denne kontakt slippes under bevægelsen.)

          Etbens hofterotation
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter øvelsen udføres med fokus på, at ryggen og hovedet forbliver i ret linje med bagerste ben. Øvelsen udføres med bevægelse i hoften op og ned, mens ryggen forbliver ret uden rotation. Start ikke bevægelsen, uden der er kontrol på balancen, så er det her prioriteten lægges.

            Halv etben dødløft
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, hvorefter øvelsen udføres med fokus på, at ryggen og hovedet forbliver i ret linje med bagerste ben. Modsatte hofte holdes oppe, så der ikke roteres i hoften. Øvelsen udføres med bevægelse i hoften, knæet bøjes let undervejs, men føres kun minimalt fremad. Når vægten samles op, fokuseres der særligt på, at den rette linje forbliver intakt, ligeledes uden rotation. Husk at klemme godt om vægtens håndtag, så stabiliteten øges.

              Gående hold
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Optimal vejrtrækning aktiveres, før vægten placeres på strakt arm over hovedet i en sikker opsamling. Øvelsen er, at holde vægten stabil og stille under gang, mens der holdes en ret linje i kroppen i alle plan under hele øvelsen. Det er vigtigt, at øvelsen ikke starter, før der er kontrol over balancen. Husk at klemme godt om vægtens håndtag, så stabiliteten øges.

                Turkish get up fuld (teknik)
                Beskrivelse

                Optimal vejrtrækning aktiveres før skoen placeres på knoerne af en knyttet hånd. Herfra starter øvelsen med en skrå mavebøjning til albueliggende, hvorfra der stemmes op til håndstand. Næste bevægelse er at få hoften symmetrisk i underlaget, før hoften stemmes op i en alternativ rygbro, hvor fokus er på, at hoften er i maksimal yderstilling, og armene er strakte. Herefter føres forreste ben igennem til først knælende med foden til siden for herefter at rotere foden til en Lunges position. Der udføres en benstrækning på forreste ben, til oprejst position, inden der igen returneres til udgangsposition i modsat rækkefølge. Under hele øvelsen kigges der på skoen.