Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen

Vi begynder dog først, når du har accepteret det.

Indholdsområde

 
<< Tilbage til oversigt

Mobilitet 1



Antal øvelser: 9
Fold alle ud
/
Fold alle ind
Diaprahmaåndedræt (optimal vejrtrækning)
Beskrivelse

Lig på ryggen med en hånd placeret oven på navlen og den anden hånd midt på brystet. Træk vejret kontrolleret ned i maven, så det mærkes, at den maveliggende hånd løftes markant op og ned, mens den brystliggende hånd ligger stille eller kun løftes meget lidt.

    Ankelmobilisering
    Beskrivelse

    Indtag positionen på billedet. Knæet køres frem i maksimal yderposition, hvor det holdes og presses let yderligere, inden det returnerer til udgangsposition. Under hele øvelsen fokuseres på at holde hælen i underlaget.

      Hoftemobilisering med mave- og skulderstabilitet
      Beskrivelse

      Indtag positionen på billedet. Knæene holdes samlet, mens der roteres fra side til side, under rotationen skal hånden i rotationsretningen vendes med håndfladen nedefter. Brug optimal vejrtrækning til at stabilisere maven, så ryggen holdes i en lige linje.

        Forreste hoftemobilisering
        Beskrivelse

        Indtag positionen på billedet. Ved øvelsen bringes hoften frem i yderposition, alt i mens ryggen og hoften stabiliseres af optimal vejrtrækning, så ryggen holdes ret så hoften ikke vinkles med lændesvaj som resultat. I yderposition presses hoften let videre, før der returneres til udgangsposition.

          Stående hoftestabilitetsmobilisering
          Beskrivelse

          Indtag positionen på billedet. Med en optimal vejrtrækning føres hænderne fra strakt over hovedet, ned til maksimal yderposition, inden der returneres. Målet er at kunne nå egne tæer. Øvelsen gentages og udføres ydermere i 3 forskellige niveauer, fra 5-7 cm høj genstand.

            Firestående øvre ryg- og skuldermobilisering
            Beskrivelse

            Indtag positionen på billedet. Hold en optimal vejrtrækning og hold hoften stille når bevægelsen starter. Albuen roteres herfra fra modsatte albue med krum ryg til albuen peger mod loftet, hovedet og blikket følger albuens bevægelse og der pustes ud i yderposition.

              Liggende øvre ryg- og skuldermobilisering sweep
              Beskrivelse

              Indtag positionen på billedet. Hånden sweepes med rotation af hånd ved midtsweep ud for skulderhøjde ned bag hoften med håndfladen i underlaget og op over hovedet med håndfladen opad, alt imens armen presses ned mod underlaget. I øverste position laves der et ekstra lille stræk. Knæet holdes nede mod støttefladen. Føles det umiddelbart for nemt, findes en mindre høj støtteflade til knæet. Vejrtrækningen bruges aktivt til at rotere yderligere.

                Skulderstabilitetsmobilisering
                Beskrivelse

                Indtag positionen på billedet. Hovedet holdes nede under øvelsen, hvor den ene arm føres frem roteres og løftes. Bevægelsen foregår langsomt og kontrolleret, med særlig fokus på optimal vejrtrækning under udførelsen.

                  Øvre rygstabilitetsmobilisering
                  Beskrivelse

                  "Indtag positionen på billedet. Ved udgangsposition fokuseres der på optimal vejrtrækning inden nakke- og brystregion løftes til maksimal yderposition. Fokuser på ikke at ""knejse"" i nakken (hold hagen nede) men i stedet at holde en jævn runding i starten som så løftes op i en ret linje set fra hoved ned til nedre bryst. Øvelsen skal mærkes mellem skulderbladene. "